
EUs digitale produktpass -
Et viktig skritt mot en mer sirkulær økonomi
Produktpass
I en verden der bærekraft og miljøhensyn blir stadig viktigere, har EU tatt et stort skritt mot en mer sirkulær økonomi gjennom innføringen av digitale produktpass. Denne initiativet vil revolusjonere måten vi produserer, forbruker og resirkulerer varer på, og den norske tekstilbransjen er allerede i gang med å forberede seg på de kommende endringene.

Digitale produktpass
- Hva er det?
Digitale produktpass(DPP) er en ny forordning fra EU som krever at alle produkter (unntatt matvarer, dyrefor og medisiner) som selges i EU må ha et digitalt produktpass. Dette produktpasset vil inneholde detaljert informasjon om produktets egenskaper, materialer, produksjonsprosess og bærekraftsdata gjennom hele dets livssyklus. Formålet er å gi forbrukere mer innsikt i produktenes miljøpåvirkning, samt legge til rette for enklere reparasjon, gjenbruk og gjenvinning.
For mange vil Digital Link fra GS1 være løsningen for dette
Tekstilbransjen tar grep
Den norske tekstilbransjen har allerede tatt grep for å forberede seg på de kommende kravene. Norwegian Fashion Hub (NFH), i samarbeid med flere andre aktører, arbeider nå med å utvikle en bransjeveileder for digitale produktpass tilpasset mote- og tekstilnæringen.
Prosjektet involverer blant annet pilotbedriften Holzweiler Items, som vil teste ut integrering av de nye produktpassløsningene. Dessuten bidrar aktører som Næringsklyngen for mote, sport og tekstil, Movement for Sustainable Textiles og Miljømerking Norge med sin ekspertise.
Hvordan Invig kan bistå
Invig har bred erfaring med å hjelpe bedrifter med å implementere bærekraftige løsninger og forberede seg på nye reguleringer. Våre eksperter kan bistå tekstilbransjen med:
Rådgivning og veiledning i implementeringen av digitale produktpass
Utvikling av systemer og prosesser for innhenting og deling av produktdata
Integrering av produktpassløsninger med eksisterende systemer
Opplæring og bevisstgjøring rundt de nye kravene